CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 15, 2009

POLIGAMI DAN CAKERAWALA

Allah memimpin tidak terhitung ramainya makhluk. Makhluk yang baik, Allah balas sesuai dengan kebaikannya. Makhluk yang jahat, Allah balas sesuai dengan kejahatannya. Allah sebaik-baik pemberi balasan.

Seorang lelaki yang ingin merasai bagaimana Kehebatan Allah memimpin makhluk-maklukNya, dia kenalah memimpin seramai mana isteri-isteri yang Allah amanahkan. Ketika itu akan ternampaklah Keagungan Allah sebab kita sudah alami dan merasai sendiri tanda-tanda Kekuasaan Allah. Bagaimana si suami menggunakan kebijaksaannya untuk berlaku adil seperti mana Allah Maha Bijaksana berlaku adil terhadap alam semesta.

Seorang isteri pula diuji untuk berlaku adil kepada anak-anaknya. Bagaimana kebijaksanaan membentuk tumbusaran minda anak-anaknya agar bijak berfikir dan berdikari dalam hidup. Ajar anak-anak agar jangan terlalu bergantung, tetapi suka berusaha sendiri. Memanjakan anak sehingga suka bergantung pada orang akan menyebabkan mereka bila besar nanti mahu ulamak atau tok guru suapkan dalam beragama. Mereka jadi tidak tahu berusaha sendiri untuk mengenali diri dan Penciptanya sendiri.

Ibu juga adalah matahari kepada anak-anak kerana dekatnya ibu (mengandungkan, melahirkan dan menyusukan) dengan anak-anak. Seorang isteri yang sudah ada ramai anak sebenarnya lebih mudah memahami kenapa suaminya berniat untuk meramaikan isteri asal hati isteri disucikan daripada prasangka dan penyakit. Jika suaminya sudah berterus terang mengenai niatnya, bukankah itu sudah membuktikan kejujuran si suami?

Jika kita berfikir lagi, hidup ini umpama sistem cakerawala atau struktur atom. Allah cipta satu unit memikul amanah untuk memimpin subunit-subunit untuk membentuk satu unit yang lebih besar. Kemudian unit2 yang besar ini pula bergabung sehingga membentuk satu unit yang lebih besar.

Seperti nukleus memimpin elektron2 membentuk atom. Atom bergabung membentuk bahan seterusnya membentuk jasad seterusnya membentuk semesta alam.

Begitu juga suami memimpin isteri2 membentuk keluarga. Keluarga membentuk masyarakat atau negara, seterusnya empayar dan kesatuan umat manusia.

Matahari memimpin planet2 membentuk cakerawala, kemudian galaksi dan seterusnya alam semesta ini.

Dan Allah-lah Pemimpin tertinggi seluruh makhluk-makhlukNya dari yang sehalus-halusnya kepada yang sebesar-besarnya. Dan dikatakan malaikat mengeliling Arasy atau Kerajaan Allah seperti mana planet2 mengelilingi matahari dan isteri-isteri mengeliling suami.

Semakin kita belajar kenal diri, semakin kita nampak Kehebatan Allah mencipta dari sehalus-halus makhluk kepada seluas-luas alam semesta. Semuanya menggunakan konsep yang sama.

Dan semakin kita belajar kenal diri semakin kita tahu tugas kita masing-masing. Seorang isteri yang tahu tugasnya sebagai isteri tidak akan rasa ragu-ragu kepada suaminya yang ingin memimpin ramai isteri agar hidup terus diperindahkan dengan cinta. Hanya manusia yang

0 comments: