CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 5, 2013

Kejayaan Kosmetik




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Jangan berpuas hati dengan kejayaan kosmetik...






Saya berpandangan bahawa anak-anak yang yang berjaya di dalam pelajarannya seumpama 5A UPSR, 9 A PMR, 12 A SPM atau nombor satu di dalam kelas belum boleh diiktiraf sebagai pelajar yang berjaya 'yang sebenar' sehingga mereka juga menjaga solatnya dan baik akhlaknya.


Bahkan adalah lebih cemerlang apabila mereka mempunyai nilai tambah dengan kemahiran insaniah (soft skill) yang lain seperti boleh berdikari, pandai memilih kawan dan suasana, berani ke depan, kemahiran berpidato, berkepimpinan dan sebagainya.


Kalau tidak, kejayaan di atas kertas ini sebenarnya adalah kejayaan yang kosmetik (solekan luaran) dan tidak melambangkan 'kemenjadian' yang dikehendaki oleh ibu bapa Muslim, pendidik yang insaf serta umat yang dahagakan pelapis kepimpinan muda.


Di atas alasan ini, para ibu bapa dan penjaga mesti berperanan untuk menitik-beratkan solat anak-anak secara praktikal di rumah atau di masjid, memilih sekolah yang baik, membantu anak-anak memilih kawan-kawannya, membantu para guru dan sekolah terhadap permasalahan solat para pelajar dan sebagainya.


Permulaan kejayaan sebenar dalam mendidik anak-anak kecil dan remaja adalah pada penjagaan amali solat...



"Ya Allah, berikan aku anak-anak yang soleh dan solehah"


 Sumber

0 comments: