CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, July 21, 2010

Membaca al-Quran Bersama Di rumah



Anak-anak ummi,ambiklah apa-apa yang ummi tulis di dalam laman ini sebagai nasihat dan wasiat dari ummi setelah ummi meninggal nanti. Ummi tidak tinggalkan harta kepada anak-anak ummi, ummi cuma boleh didik dan hantar anak-anak ummi menuntut ilmu sebagai bekal di dalam perjalanan menuju alam baqa'. Ummi mahu kita berkumpul bersama-sama di bawah naungan panji Nabi Muhammad SAW dilimpahi dengan rahmat dan kasih sayang Allah semasa di Padang Mahsyar nanti.


Membaca al-Quran mempunyai pahala yang besar, amalan ini boleh mengukuhkan keimanan seseorang dan mendekatkan diri kepada Allah serta memberi ketenangan kepada hati. Firman Allah di dalam surah ar-Ra’d ayat 28:

Maksudnya: '(iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan ‘zikrullah’ itu, tenang tenteramlah hati manusia.'


Menurut Tafsir Pimpinan ar-Rahman terbitan JAKIM, ‘zikrullah’ pada ayat ini maksudnya al-Quran al-Karim yang menjadi sebesar-besar mukjizat yang tidak ada tolok bandingnya. Nyatalah bahawa membaca al-Quran itu menjadi ibadat yang sangat berfaedah bagi seseorang muslim yang patut dilakukan pada setiap hari sama ada di waktu pagi, petang ataupun malam.


Keluarga bahagia ialah keluarga yang dapat membaca dan menghayati isi al-Quran dengan baik. Oleh kerana membaca al-Quran adalah satu ibadat yang amat penting dan utama dalam kehidupan orang Islam, maka perlulah diikhtiarkan cara yang berkesan supaya amalan ini dapat dihayati dalam kehidupan harian.


Dalam program secara bersama dalam keluarga hendaklah menjadi amalan harian atau sekurang-kurangnya satu kali seminggu. Al-Quran mengandungi 604 halaman, jika dalam masa seminggu dibaca dua halaman, maka dalam tempoh satu tahun hampir separuh dari al-Quran dapat dihabiskan. Amalan ini hendaklah diteruskan sepanjang hayat.


Itu baca bersama-sama di dalam keluarga. Untuk memantapkan iman dan mendapat ketenangan dalam diri, mesti baca quran dan terjemahannya setiap hari walaupun satu ayat. Jadikan amalan wajib pada diri sendiri. Pastikan juga ada surah-surah tertentu yang dihafal agar ia menjadi ratiban dibibir dikala dugaan dan ujian datang.


Ini sahaja wasiat ummi buat anak-anak yang ummi sayangi.

1 comments:

mas said...

thanks boleh dikongsi bersama-sama anak saya... isyaAllah. Semoga amalan ini diteruskan disetiap rumah-rumah orang2 muslim...