CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, July 15, 2010

Kunci Rezeki Yang Melimpah

Buat amalan hidup anak-anak ummi. Jika mahu kemurahan rezeki dari Allah SWT, selalu-selalulah bersedekah kepada yang memerlukan. Jadikan amalan rutin dalam kehidupan. Bersedekahlah apa sahaja, tak banyak sedikitpun cukup asalkan istiqomah dilakukan selalu.


Buat macam bentuk jadual, samada hari-hari atau seminggu. Sediakan peruntukkan itu. Jika ada yang tiba-tiba hari itu 2 atau 3 keadaan yang memerlukan bantuan,maka penuhi hajat mereka walaupun sedikit. Jangan biarkan mereka berlalu atau kita melewati mereka dengan tangan kosong.


Satu lagi contoh alaf ini,gemarnya orang berjaja barang-barang samada makanan atau buku atau apa sahaja barangan. Jika kita tidak mahu membeli, dan kita lihat yang menjaja barangan itu berupa makanan seperti keropok,atau ikan kering, memang keadaannya daif dan sangat-sangat berhajat untuk kita membelinya,maka belilah sedikit. Jika tak makan makanan itu,kita boleh berikan kepada orang lain.


Melainkan jika barangan seperti pencuci atau pembersih kereta, yang menjual berpakaian kemas,maka tolaklah dengan baik. Jika masih memujuk dan tidak mahu menghampakan, belilah dalam kuantiti kecil. Cakap padanya,kita hanya perlukan 1 sahaja,maka nilaikan dengan harga satu barang. Bila kita berikan pilihan,terpulang padanya,mahu menjual atau tidak. Jika yang menjaja itu buku,jika sudah ada tolak juga dengan cara baik. Jika rasa mahu menghadiahkan pada orang lain,pun bagus juga sekiranya kita memnag sudah ada.


Masa di Makkah, ramai saudara mara kita di sana. Tiap-tiap rumah yang ummi singgah dan bermalam, ummi dapati rumah mereka ini sering didatangi oleh orang-orang yang susah, hidup terlantar meminta makanan atau apa sahaja. Tuan rumah akan berikan walaupun hari itu sahaja lebih 5 orang yang datang. Sebab itu ummi lihat,mereka masak makanan dalam kuantiti yang banyak. Mula ummi fikirkenapa masak banyak-banyak,nanti tidak habis,akan membazir sahaja.


Rupanya tidak ada pembaziran, makanan yang lebih itu mereka simpan elok-elk dalam peti sejuk. Supaya bila ada yang datang meminta makanan ,makanan dah ada dan mereka akan berikan. Mereka sentiasa memastikan ada benda atau makanan untuk diberikan kepada orang fakir ini.Sekiranya ramai yang datang hari tu,makanan sudah habis,barulah mereka memberikan duit. Memberikan duit ada lah pilihan terakhir mereka.

Begitu juga sepanjang jalan apabila balik sahaja selepas solat subuh,akan banyak lori-lori mengagihkan makanan kepada musafir/ jemaah haji. Bukan semua jemaah haji yang datang itu orang yang berada, ramai juga mereka yang susah, tetapi kekuatan, kemampuan untuk perjalanan sukar dapat mereka tempuhi,maka mereka yakin dapat sampai ke Makkah untuk mengerjakan haji.

Memang nampak jelas,mereka-mereka yang suka bersedekah ini,hidupnya bertambah senang. Ini kerena keberkatan di atas setiap rezeki yang dikurniakan itu. Dalam setiap rezeki kita itu, ada rezeki orang lain juga. Ibarat rezeki yang dimakan oleh seorang ibu hamil,setiap yang dimakannya akan tersalur untuk bayi yang dikandungnya juga. Buat renungan bersama,Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Berilah (belanjalah) dan jangan kamu selalu menutupi kepunyaanmu, kerana dengan itu nanti Allah akan menutupi rezekimu.” [Riwayat Bukhari & Muslim]


Pengajaran yang kita dapat ambil daripada hadis ini ialah Allah yang mewujudkan sifat semulajadi dalam diri manusia iaitu sifat belas kasihan yang menggerakkan seseorang itu untuk bersedekah. Firman Allah S.W.T yang maksudnya “Bandingan (perbelanjaan/derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai: tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji benih. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah amat luas (rahmat) kurnian-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”(al-Baqarah:26)


Syarat bersedekah adalah keikhlasan. Tidak kira wang ringgit atau sebagainya asalkan ia dapat memberi kesenangan terhadap orang yang memerlukannya kerana kesenangan (kekayaan) yang diberi oleh Allah kepada hamba-Nya merupakan satu perkongsian dan tanggungjawab terhadap sesama manusia di muka bumi ini. Sifat suka bersedekah lawannya adalah bakhil. Sifat bakhil dicetuskan oleh Allah kepada hamba-Nya yang lupa akan kewajipannya dan sangat cinta kepada harta kekayaannya.


Oleh itu demi mencari keredhaan Allah kita hendaklah menggunakan waktu yang ada dengan beringat-ingat kepada yang susah dan memberi sedikit bantuan mengikut kemampuan. Sebenarnya di sebalik amalan bersedekah akan dapat mewujudkan perasaan kasih sayang sesama manusia dan sesungguhnya amalan yang baik akan dibalas baik oleh Allah S.W.T.

0 comments: