CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 2, 2009

RAMADHAN , PENJANA DIRI REMAJA


Masyarakat Islam menyambut Ramadhan dengan tanggapan yang berbeza berdasarkan keyakinan, tanggapan dan tahap ilmu masing-masing. Ada yang melihat dari sudut kewangan , bagaimana Ramadhan boleh menambah atau mengurangkan pendapatan? Ada pula yang melihat dari sudut kesihatan , bagaimana puasa mempengaruhi kesihatan tubuh badan?Manakala ada pula yang memandang di sudut pahala dan dosa , berkat dan fadhilat , rahmah dan magfirah. Pandangan-pandangan ini secara langsung akan membentuk sikap dan perlakuan kita bukan sahaja pada bulan yang mulia itu , tetapi juga pada bulan –bulan yang lain.
“ What you see is what you get”. Maksudnya , apa yang kita lihat menentukan apa yang kita dapat.. Jadi kesan dan manfaat puasa bergantung kepada cara kita melihatnya , jika pandangan kita mengenai puasa kita tepat , maka kita akan mendapat hasil yang tepat juga . Sebaliknya , jika pandangan kita tersalah atau serong maka akan tersasar juga lah hasil dan kesan puasa itu . inilah yang berlaku dalam masyarakat Melayu Islam dewasa ini-kesan puasa tidak padu dan menyeluruh. Antara penyebabnya ialah pandangan kita terhadap puasa yang tidak tepat.



Kebanyakan umat Islam mengamalkan puasa pada aspek ‘ritual’ nya sahaja. Aspek-aspek yang lebih mendalam dan mendasar yakni elemen ‘substance’ dalam puasa itu sering terabai. Semasa bulan puasa kita melihat masjid penuh dengan berbagai-bagai aktiviti misalnya , umat Islam berterawih, bertadarrus , majlis berbuka puasa yang meriah dan lain-lain amalan tradisi. Namun bagaimanakah keasan amalan –amalan ritual itu dalam menjana akhlak dan keperibadian yang tinggi. Tegasnya , apakah pakej amalan-amalan rohani sepanjang Ramadhan mampu menyekat kemungkaran dan kejahatan hingga terbina keluarga yang bahagia dan masyarakat yang penyayang?
Puasa kerap dilihat secara terbatas –yakni hanya sebagai satu tuntutan ibadah khusus yang memerluakn kita menahan lapar, bersahur, solat terawih dan sebagainya. Begitulah selalunya anggapan sesetengah kita . Sedangkan skop puasa lebih daripada itu . Puasa pada pengertian bahasa ialah’ menahan diri’. Jadi apakah sebenarnya yang tersirat dalam kunci-kunci ‘menahan diri’ itu/ Apa yang perlu ditahan? Kenapa kita perlu menahannya? Dan bagaimana?
Tujuan puasa yang utama ialah menahan dan melawan nafsu . Ia adalah sumber kejahatan yang utama dalam diri. Ia adalah sumber kejahatan yang utama dalam diri. Nafsu yang ada di dalam diri adalah punca seluruh kejahatan dalam kehidupan. Jadi puasa adalah satu proses (mekanisme) khusus unutk membantu manusia bagi melawan dan menjinakkan nafsu yang secara semulajadinya sangat buas dan jahat. Allah S.W.T. menyebut dalam firman-Nya: “ Sesunguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan”
Rasulullah s.a.w bersabda ; “ Musuh yang paling kuat memusuhimu ialah nafsu yang berada di dalam dadamu.”
Dengan berpuasa, orang Islam hakikatnya sedang melawan hawa nafsu untuk mencapai rasa taqwa didalam diri. Jika solat adalah latihan menghubung hati secara langsung dengan Tuhan, zakat membersihkn rasa tamak pada harta di dalam jiwa / maka puasa adalah ibadah khusus untuk melawan hawa nafsu.
Ibadah puasa adalah pakej latihan –latihan tertentu untuk menangkis segala kejahatan nafsu demi membentuk rasa taqwa yang sejati. Firman Allah S.W.T.: “ Wahai orang –orang yang beriman , diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa.” (Al- Baqarah: 83)
Soalnya bagaimana melaksanakan puasa hingga tercapai maksud melawan hawa nafsu itu? Dalam surah Al-Baqarah ayat 83 menjelaskan bahawa puasa mesti dilaksanakan atas dasar iman . Oleh sebab itu kewajipan berpuasa dimulakan dengan seruan ‘ Wahai orang yang beriman .’ Tegasnya , sesorang yang berpuasa mestilah didasari oleh keyakinan kepada Allah S.W.T. Oleh itu puasa mesti diniatkan ‘kerana Allah S.W.T.’ Disinilah sering berlaku kesilapan dikalangan umat Islam. Tanpa disedari yan gberpuasa bukan kerana Allah S.W.T.
Kadang-kadangkala apa yang’ diniatkan’ lebih terfokus kepada hikmah bukan perintah. Misalnya , antara hikmah berpuasa ialah dapat melahirkan rasa simpati ,empati dan ihsan kepada orang -orang miskin. Ini kerana rasa lapar dalam bulan puasa mengingatkan kita pada nasib orang-orang selalu berlapar. Benar, ini adalah hikmah berpuasa tetapi itu bukan niat utama kita berpuasa. Jika itulah niat yang utama , kenapa orang yang sering berlapar itupun masih diwajibkan berpuasa?
Besar bezanya , ‘berlapar’ kerana Allah S.W.T. pada bulan Ramdhan. Sesetengahnya pula terlalu asyik memburu fadhilat hinggakan fadhilat itu yang menjadi niatnya . Sayugia diingatkan bahawa fadhilat bukanlah dasar sesuatu ibadah ,tetapi ia hanya bersifat galakan atau’insentif’ yang berfungsi sebagai galakan atau dorongan.
Bagi memberi kesan pada pembentukan peribadi, puasa mestilah dibuat berdasarkan rasa kehambaan kepada Allah S.W.T. Sebagai hamba Alah S.W.T. maka sudah sewajarnyalah kita mematuhi perintah Tuhan sama ada dengan atau tanpa ganjaran. Puasa yang dilaksanakan atas dasar inilah yang memberi kesan kepada pembentukan peribadi. Inilah maksud kenapa seruan berpuasa ditujukan kepada ‘orang-orang beriman’ dalam ayat Al-Quran tersebut. Pendek kata , muqaddimah puasa mesti tepat supaya natijahnya juga tepat.
Sungguhpun begitu, niat yang betul sahaja belum menjamin kesan puasa yang baik. Ia perlu disusuli oleh pelaksanaan yang baik juga. Sebab itu puasa hendaklah dilaksanakan dengan cara yang betul dan tepat mengikut segala ‘manual’ feqahnya . Dan ia juga mesti dilaksanakan dengan ‘roh’ tasawufnya. Selain menepati hukum wajib dan sunatnya secara feqah , puasa juga hendakalah diiringi dengan melaksanakan amalan-amalan yang baik da meninggalkan amalan-amaln yan gjahat dari segi lahir mahupun batin.
Pada dasarnya nafsu adalah musuh batin , maka sepatutnya sepatutnya ia juga mesti’dilawan’ secara batin juga. Namun soal batin sangat berkait dengan soal lahiriah. Oleh itu pertalian kuat antara nafsu dengan makanan, pandangan, perkataan, dan sebagainya mesti diputuskan!
Paksi kejahatan dalam diri itu digambarkna begini…….Nafsu mendapat kekuatan daripada makanan dan rangsangan syaitan. Dan ia menjadi kuat apabila seseorang menjadi kuat apabila seseorang makan secara berlebihan. Nafsu perut (makanan) pula sangat berkait dengan nafsu seks. Dari situ lahirlah sifat-sifat mazmumah dan lain-lain.Maka apabila seseorang makan dengan banyak , nafsunya akan menjadi kuat dan sifat mazmumah akan meningkat untuk disalurkan pada jalan-jalan kemungkaran.
Ini menjelaskan kepada kita kenapa pada bulan puasa, yang mana syaitan telah ‘ dirantai ‘ pun , ramai yang melakukan kemungkaran. Berdasarkan logika , nafsu sepatutnya sudah lemah dalam keadaan begitu. Sumber tenaganya (makanan0 dan ‘motivator’nya (syaitan) sudah tidak ada. Kenapa? Ini kerana proses ‘mnyempitkan’ saluran darah yang merupakan ‘highway’syaitan) dengan mengurangkan makanan tidak tercapai justeru pada sewaktu berbuka puasa saluran ini dibuka seluas-luasnya semula. Jadi apa lagi, nafsu pun mengamuk kembali. Kita bukan menyekat nafsu , tetapi hakikatnya Cuma mengempangnya buat seketika dan apabila telah membuka –buak kita lepaskan semahu-mahunya. Jadi tidak hairan kalau nafsu bukan semakin lemah , tetapi semakin kuat dibulan puasa!
Mengapa ini terjadi? Mudah sahaja . Ini disebabkan kita tidak melihat puasa sebagai salah satu mekanisme melawan hawa nafsu melalui menyempitkan laluannya dengan cara menahan lapar dan dahaga . Ketika ditanya , mengapa kita berpuasa, ? Ramai orang Islam menjawab, agar kita dapat merasakan kelaparan yang dailami oleh orang –orang miskin, maka dengan ini akan terbina jiwa prihatin dan simpati kepada nasib mereka. Jika benarlah itu tujuan utama, berpuasa dan mengapa orang miskin yang berpuasa juga wajib berpuasa?
Bukanlah hari-hari yang bukan bilangan puasa pun mereka rasa selalu mengalamimya rasa lapar dan dahaga (kerana kesempitan hidup)/ Ikut logiknya , biarlah hanya orang kaya yang selalu kenyang itu sahaja yang berpuasa. Tetapi tidak sedemikian , yang kaya dan yang miskin sama-sama diwajibkan berpuasa . Ini bermakna ada tujuan lain yang lebih tinggi dan ada utama disebalik rasa ‘lapar’ dalam berpuasa. Lapar kerana kesempitan hidup dengan lapar kerana berpuasa sangat jauh bezanya. Orang yang miskin selalunya merasakan kelaparan dan kerana kesempitan duit. Tetapi di bulan puasa mereka berlapar semata-mata kerana Allah S.W.T. yang hakikatnya itulah latihan membentuk peribadi mereka. Menjadi orang miskin yang sabar.Dan buat sikaya yang selalu kenyang pula , mereka terpaksa berlapar kerana Allah S.W.T. yang hakikatnya itulah latihan yang membentuk peribadi mereka terpaksa berlapar kerana Allah S.W.T. dibulan puasa walaupun makanan ada dihadapan mata, justeru itu satu latihan bagi membentuk peribadi kearah menjadi sikaya yang syukur hatinya!
Oleh itu puasa yang benar-benar menjadi medan latihan ialah puasa orang soleh iaitu puasa orang yang dapat menahan anggota pancaindera seperti pendengaran , penglihatan , lidah , tangan , kaki, dan anggota-anggota tubuh lain daripada melakukan dosa. Kemudian meningkat setahap lagi menjadi puasa orang muqarrabin yakni orang yang hatinya hampir dengan Allah S. W.T. dimana hati dan akal dikawal daripada mengingati sealin Allah S.W.T. dimana hati dan fikiran dikawal daripada mengingati selain daripada Allah S. W.T. inilah puasa yang cemerlang.
Latihan berlapar disiang hari diikuti pula oleh pakej latihan yang berbentuk habluminallah dan habluminannas. Pakej ini perlu dilaksanakan untuk mendapatkan kesan yang padu dalam berpuasa. Oleh itu, dalam bulan puasa , kita perlu menjalani latihan-latihan bersungguh. Antara latihan yang perlu dijalani ialah solat terawih, membaca Al-Quran , memperbanyakkan sedekah , iktikaf di masjid mengerjakan umrah dan membanyakkan amalan kebajikan.
Apabila nafsu dan hati telah terdidik , ia ibarat penjana untuk melaksanakan kebaikan dan meninggalkan kejahatan pada sebelas bulan berikutnya. Hati setelah dicanai dengan membanyakkan solat sunat, minda pula dicanai melalui pembacaan Al-Quran , bertasbih dan beriktikaf , maka hati dan fikiran dapat dikawal dengan sebaik-baiknya. Apakah kelebihan iktikaf? Ia adalah satu perkara yang memberi konsentrasi dan mengawal minda. Apabila minda cantik, sikap itu adalah terjemahan dari hati dan minda.
Kesimpulannya, Allah S. W.T. pula telah menyediakan suasana yang kondusif bagi persiapan tersebut. Namun kesan puasa tidak sama pada semua orang . Ia bergantung kepada orang yang melihat, tahap kita berusaha , kemampuan kita menahan keperitan dan untuk mendapatkan taqwa. Moga-moga para remaja mendapat taqwa pada bulan Ramadhan ini.


0 comments: