CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, January 10, 2010

Al-Quran adalah cahaya

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sesungguhnya Allah akan menguji hamba-hambaNya yang menghafal al-quran. Sejauh mana keazaman anak-anak dalam hafazan ini? Oleh sebab itu, anak-anak lihat ramai yang menghafal al-quran yang diuji dengan pelbagai ujian yang kadang-kadang anak-anak rasa tidak mampu untuk menanggungnya. Maka tidak hairanlah jika kita menyaksikan mereka yang telah menghafal al-Quran tewas dan terlibat dalam maksiat yang sangat parah.

Al-Quran tidak akan lekat di hati orang-orang yang tidak mampu untuk menjaganya sebaik mungkin, maka beruntunglah mereka yang menghafal, menghayati serta mengamalkan isi al-quran tersebut…

Jadikanlah tujuan dan matlamat disebalik menghafal al-Qur’an semata-mata hanya kerana ingin mendekatkan diri kepada Allah, (Ikhlas) serta hadirkan dalam hati bahawa apa yang dibaca itu adalah kalam Allah. Jauhilah dari menghafal al-Qur’an untuk mendapatkan kedudukan disisi manusia (dipuji) ataupun untuk mendapatkan habuan dunia.



Lupa hafalan al-Qur’an adalah antara musibah yang besar. Sebenarnya hanya orang-orang yang terpilih sahaja yang dapat menghafal al-quran.


Imam Syafie Rahimahullah yang terkenal dengan cepat hafalannya pun pernah mengadu kepada gurunya Waqi’ Rahimahullah bahawa suatu hari dia terasa amat sukar untuk menghafal, lalu gurunya menunjukkan kepadanya satu bentuk rawatan yang tegas iaitu dengan meninggalkan perkara-perkara maksiat dan membersihkan hatinya dari semua perkara yang menghalang dari tuhannya.



فأخبرني بأن العلم نور # ونور الله لا يهدي للعاصي شكوت إلى وكيع سوء حفظي # فأرشدني إلى ترك المعاصي

"aku mengadu ke Syaikh Waqi' tentang lemahnya hafalan ku # maka dia berpesan kepada ku untuk meninggalkan maksiat.

Dia mengkhabari aku bahawa ilmu itu cahaya # dan cahaya Allah tidak dapat memberi petunjuk kepada orang yang bermaksiat..."

Al-Quran adalah cahaya . Cahaya Allah tidak dapat bersama dengan perkara kemaksiatan.


Mata yang selalu melihat al-Quran, tetapi dengan mata ini juga yang selalu anak-anak melakukan zina mata (cth :melihat aurat perempuan), telinga ini selalu mendengar kalam Allah, tetapi dengan telinga ini juga selalu mendengar apa yg bertentangan dengan Kata-kata Allah(cth: Muzik syaitan) , mulut ini sentiasa membaca KalamNya, tetapi sering juga mulut ini mengumpat, membuka aib orang, bergayut di telefon, jari-jemari sentiasa memegang Mushaf al-Quran, tetapi dengannya juga selalu SMS atau Chating dengan perempuan tentang perkara-perkara yang sia-sia…

Tambah mengaibkan jika banyak melakukan perkara yang sia-sia, laghra, merokok, main game hingga lewat malam dan mula meninggalkan solat jemaah...

Adakah sering meninggalkan tidur diwaktu 2/3 malam semata-mata untuk bangun Solat Tahajjud? Qiamulail adalah warisan bagi mereka yang menghafal al-Quran.

Sehari anak-anak meninggalkan al-Quran, Seminggu al-Quran meninggalkan kamu, Sebulan kamu tinggalkan al-Quran, Setahun al-Quran meninggalkan kamu..

Walaupun seharian anak-anak sibuk dengan pelajaran , utamakan tanggungjawab anak-anak dengan al-Quran terlebih dahulu, Kerana apabila anak-anak mengutamakan al-Quran, Allah akan mengajar anak-anak kerana ilmu itu datang dariNya, dan akan mempermudahkan segala urusan anak-anak. Insya Allah.

Banyak manakah anak-anak meluangkan masa bersama dengan al-Quran (Murajaah/Mengulang) dalam seharian ?? Murajaah/ulang semula akan apa yang telah dihafal merupakan tanggungjawab dengan Allah.

Sudahkah anak-anak berakhlak dengan Akhlak al-Quran? Sedangkan perbuatan anak-anak seharian selalu bertentangan al-Quran. Malulah anak-anak dengan al-Quran terutama lagi dengan Pencipta kita , Allah.

Semoga anak-anakku sentiasa dikurniakan redha, rahmat dan kasih sayang Allah hingga akhir hayat di dunia dan akhirat. Dan juga dipermudahkan segala urusan hidup ini...


Sumber rujukan

0 comments: